Centrum Funkčného tréningu novinky
Content

Novinky

Rozširujeme Naše rady o nového trénera. Pribudli nové termíny pre Vašu spokojnosť. V cene individuálnych tréningov vstup, telesná analýza, test pohybového aparátu, diagnostika, konzultácia, stravovanie. 

7 vecí pri ktorcýh by si mal/a porozmýšlať nad zmenou osobného trénera

 

1. Informácie

Pred samotnými tréningami s osobným trénerom je dôležité prejsť si konzultáciou. Tréner musí poznať tvoje ciele, prípadne zranenia, obmedzenia, tréningový vek, biologický vek, taktiež denný režim, spánok, stravovacie návyky, prácu, zvyky atď., čím pokročilejší je klient, tým viac informácií by mal tréner vyžadovať.

2. Individuálny tréningový plán

Ku každému klientovi musí tréner pristupovať individuálne s fokusom na dosiahnutie jeho cieľov (15 ročné dievča, ktoré sa pripravuje na príjmačky zrejme nebude mať tie isté ciele ako 35 ročný pán, z toho vyplýva, že ani tréning by nemal byť pre oboch rovnaký, nemyslíte?) a s akcentom na jeho slabé stránky (ak mi na klientovi záleží, snažím sa ho učiť nové cviky a venovať sa veciam s ktorými má problém, ktoré sú jeho slabinami). Je dôležité sledovať, či si daný tréner vedie denník tréningov, prípadne si tréningy plánuje alebo ich len na poslednú chvíľu vymýšla, ďalej či sleduje výsledky (váhy, počet opakovaní, vzdialenosť napr. beh, veslovanie atď.) a podľa nich sa i ďalej tréningový plán odvíja. Ak nemám v tréningoch systém, váhy nemajú progresívnu krivku, workouty a cviky sa neobmieňajú nemôžem očakávať plný potenciál výsledkov, ktoré by som mohol dosiahnuť.

3. Prístup

To čím si prechádzam, cviky a pod. by mal mať môj tréner už za sebou. To čo ma učí, by mal i sám ovládať. Nemal by mať probém zodpovedať moje otázky. Mal by ma vedieť motivovať, keď to práve nie je najlahšie, byť mi oporou v prípade zranení. Mal by byť v prvom rade človekom a tak mojim coachom. Mal by mať pozitívny a individuálny prístup ku každému zvlášť. Každý jeden človek je jedinečný a to by mal brať tréner do úvahy.

4. Výsledky

Výsledky môžem vidieť na sebe - pomer svalov a tuku, prípadne prírastky v maximálkach, väčia sila, lepšie časy, lepšia technika, gymnastická hustota, väčšia flexibilita - rozsah pohybov atď. dobre odvedenú prácu nemôže byť ťažké rozpoznať. Avšak ak po niekoľkých mesiacoch výsledky len ťažko nachádzam a musím príliš dlho nad nimi rozmýšlať, niekde bude asi chyba. Ďalšim faktorom, ktorý si môžte všimnúť je klientela daného trénera a jeho etablovanosť.

5. Primeranosť tréningov

Tréner by mal disponovať informáciami aby vedel správne odhadnúť tréningový plán. Mal by určiť presnú skladbu tréningového týždňa, zrejme nebude vhodné po ťažkých drepoch, ktoré sú veľkou záťažou pre CNS (čítaj centrálny nervový systém) hneď na druhý deň zvoliť ďalší cvik náročný pre CNS. Tak isto ako nebude vhodné trénovať 4 dni po sebe bez rest day. Nehovoriac o zvracaní a pod. Tréningový týždeň má len 7 dní, cvikov je veľa, možností veľké množstvo, preto musia mať tréningy zmysel a systém.

6. “One to one” or “one to two”

Keď si za tréning platím, pretože je to individuálny tréning nemal by mať tréner okrem mňa na tréningu ďalších 3 ľudí. Keď niekto cvičí s manželkou, prípadne obaja klienti majú totožné ciele dá sa to spojiť a tréning je na požadovanej úrovni, avšak traja alebo štyria rôzni klienti, nedaj bože s rozličnými cielmi, tréningovým i biologickým vekom atď. sa nemôžu nazývať individuálnym tréningom, ale cvičeniu v skupine. Skupinové tréningy sú skvelá vec, ale nenazývajme ich individuálnym tréningom s osobným trénerom a individuálnym tréningovým plánom.

7. Výživa, regenerácia

Dobrý osobný tréner by mal vedieť poradiť v správnom a optimálnom stravovaní (nevysvetľuj si to pojmom dieta). Jedálniček formou šablóny je nezmysel. Každý z nás má iné návyky, denný režim, prácu, príjem atď. je lepšie ľuďom vysvetliť základy optimálnej výživy pri stravovaní, zložení makronutrientov i mikronutrientov ako podať šablónu jedálnička pre všetkých rovnakú. Ak nemá tréner záujem podeliť sa s vami o informácie, je to chyba. Osobný tréner by mal dbať i na to aby ste prišli na tréning oddýchnutý, prípadne maximalizoval efektivitu vašich spoločných tréningov. Preto okrem stravy by vás mal zoznámiť i s regeneráciou. Poradiť rôzne spôsoby ako regenerovať a kedy regenerovať.

7 vecí pri ktorcýh by si mal/a porozmýšlať nad zmenou osobného trénera