Centrum Funkčného tréningu novinky
Content

Novinky

Rozširujeme Naše rady o nového trénera. Pribudli nové termíny pre Vašu spokojnosť. V cene individuálnych tréningov vstup, telesná analýza, test pohybového aparátu, diagnostika, konzultácia, stravovanie. 

Prečo je kruhový tréning prežitok ?

1. Prechádzate si pred absolvovaním kruhových tréningov prípravou ? Vysvetlí Vám niekto pred začatím trénovania koncepciu tréningov a naučí, opraví techniku rôznorodých cvikov ? Ak teda neviete, nepoznáte tréning a jednotlivé cviky pred začatím tréningu s ostatnými, čo si myslíte ? Je takéto trénovanie vhodné ? Trénovať ste začali, pretože je nový rok a čas na nové predsavzatia (chuť niečo zmeniť a ísť si za tým je neznámy pojem). Nechcete žiť zdravšie (nezaujíma Vás, že zlá technika cvikov Vám môže spôsobiť problémy, zranenie, ťažkosti do konca života) chceli ste zredukovať hmotnosť (veríte, že trénovanie stačí, to je 1 hodina z dňa a tých ostávajúcich 23 hodín Vás nezaujíma) snažíte sa nabrať svalovú hmotu a byť fit (myslíte, že točenie sa dokola a obmieňanie iných, zároveň pre telo rovnakých cvikov vás posunie ďalej), meníte životný štýl (nechcete však aby Vás tréning bavil, bažíte po pocite “totálneho zničenia” po tréningu). Vaše odpovede boli áno ? Bude lepšie, keď nebudete čítať ďalej.

2. Pred začatím každého cvičenia, či už s vlastnou váhou, ale zvyčajne s externou záťažou je viac než vhodné poznať svoje pohybové obmedzenia. Ak sval nie je dobre roztiahnutý, kĺb dostatočne pohyblivý a vy chcete cvičiť, trénovať je to cesta k ťažkostiam. V prípade, že zistíte svoje obmedzenia napr. za pomoci FMS (functional movement screen) prípadne cvičenia na mobilitu, test mobility (ako napr. hlboký drep, drep vo vzpažení, drep pri stene, mobilita členku, atď.) mali by ste sa im venovať, pretože Vás časom dobehnú, privedú zranenie, zápaly a pod. Tým, že budete cvičiť dookola “to isté”, obmieňať cviky, ale koncepcia ostane nemenná, nebudete sa venovať svojim pohybovým obmedzeniam a skráteným svalom napr. pred tréningom si časom len ublížite a z komplexného hladiska len stratíte.

3. Pri kruhových tréningoch som ešte nevidel, opravte ma ak sa mýlim, tréningy zamerané čisto na skill a progress. Nevidel som tréning určený na učenie sa nových znalostí, cvikov, pohybov. Niektorí tréneri mi povedia, to by ľudí nebavilo, oni sa musia v tréningu spotiť, cítiť, že urobili niečo pre seba a pod. bullshity (ospravedlnte slovník). Od toho je predsa tréner, aby ľuďom vysvetlil, že toto má zmysel a toto naopak nemá. Ľudia to nemajú z kade vedieť, preto chodia na vedené tréningy, nemajú čas študovať, zaujímať sa a pod. oni sa spoliehajú na trénera.Verte, či neverte nie je cvik ako cvik, nie je tréning ako tréning. Proste ak sa ten swing poriadne nenaučíš, nikdy nemôžeš čerpať všetky pozitíva tohto cviku, to je také cvičenie na oko. Síce robíš swing, kettlebell máš v rukách, ale nevieš, že sa máš pred začatím swingovania celý/celá napnúť, nemať vysokú podrážku, najlepšie byť bosý/bosá, prstami zarytímy v podlahe, tvoj úchop je pevný ako skala, lámeš rúčku kettlebellu smerom k sebe, celá sila vychádza z jadra tela a extenziou panvy a kolien ten kettlebell dostávaš do švihu atď. Je vylúčené, aby ste prichádzali na kruhové tréningy a vykonávali rôzne cviky bez toho aby ste mali v tréningoch, tréningových plánoch, (ak to tak môžeme vôbec nazvať), čas venovaný novým zručnostiam, technike cvikov, zlepšovaním techniky.

4. Ďalšia vec, ktorá nám “leží v žalúdku” je sila, silová príprava, či silový tréning. Silu poznáme absolútnu, relatívnu, vytrvalostnú, dynamickú. Každá sila má svoj význam a účel prečo sa jej venovať. Z nášho pohľadu je najvhodnejšie byť komplexný, tzn. byť silný na 1-5 opakovaní cviku s externou veľkou záťažou, byť silný s vlastnou váhou tela a urobiť napr. zhyb, zvládnuť napr. odveslovať 500 m za krátky čas, byť rýchly/a na činke, šprinte. Čo však podľa Nás nie je vhodné, nerobiť silu “skoro” žiadnu. Sila chce čas, nemá rada uponáhľaný tréning. Sila má rada čísla a poriadok v tréningu. Sila má rada tréningový plán a tréningový denník, ten si asi ťažko môžeš viesť, keď ani nevieš akú silu na tréningoch robíš a len sa točíš dookola.

5. Spomenuli sme tréningový denník, tréningový plán, spomenuli sme čísla. Netreba si pod tým predstavovať nič zložité.Pokiaľ nie ste vrcholový športovec, športovkyňa. Tréningový plán slúži na to, aby ste vedeli, že to čo ste cvičili v pondelok (cviky, partie, enrg. system) by ste zrejme nemali cvičiť aj v utorok, stredu a tak pod. Ďalej na to, že keď viete čo je Vašim cieľom (mali by ste vedieť) tak tomu prispôsobiť aj tréningový plán. Tréningový denník Vám slúži na monitorovanie Vašich pocitov z tréningu, nových zručností, nových poznatkov. Čísla v ňom slúžia na to aby ste sa mohli posúvať ďalej a nezastali na mieste a stagnovali. Keď budete cvičiť stále t isté s tými istými váhami, rovnaký čas, v rovnakej intenzite, objeme smerujete k tomu. Sme toho názoru, že keď už niečo robíme, robme to poriadne.

Odvetvie fitness sa posúva neskutočnou rýchlosťou dopredu. Dnes už nestačí chodiť od k stroju k stroju ak chete byť skutočne fit. Dnes už nestačí 30 min potenia a točenie sa v kruhu. Ak chcete aby vaše úsilie a drina nevyšla len tak na zmar, dobre porozmýšlajte na aký tip tréningu sa dáte.

Autorom článku je tréner Centra funkčného tréningu Banská Bystrica

Prečo je kruhový tréning prežitok ?