Centrum Funkčného tréningu novinky
Content

Novinky

Pre študentov naďalej najlepšie ceny vedených tréningov -30 %

Makáme aj počas sviatkov !

15 právd o osobných tréneroch

“Článkom sa nikto nesnaží nikoho uraziť, skôr pomôcť. Najmä ľuďom, ktorí si nevedia rady s cvičením, vyhľadajú osobného trénera a ten im viac ublíži, než pomôže. Myslíme si, že to nie je v poriadku a preto uvádzame 15 rád, ktoré bežných ľudí i športovcov navedú na správnu cestu trénovania s osobnými trénermi. Predsa keď si za niečo platím, tak by som mal vyžadovať aj patričnú kvalitu a prístup. Dnes už nestačí, že ten tréner bol ku mne milý. Dnešný tréning si vyžaduje nespočetné množstvo informácií a skúseností. Trénerov je také množstvo, že človek sa len veľmi ťažko zoruientuje. Skúste teda tento článok vnímať ako nejakú našu “experience” s osobnými trénermi a ako náš osobný názor.” Ako by mal a nemal vyzerať osobný tréner v Banskej Bystrici i osobní tréneri mimo Nášho mesta a naopak čo by si mali klienti na individuálnych tréningoch uvedomiť.

1. Keď ste chorí, zrejme vyhľadáte doktora, pretože chcete čím skôr vyzdravieť. Aktívny človek nemá čas a energiu aby popri práci a ostatných povinnostiach stíhal chodiť po rôznych školeniach, zúčastňoval sa diskusií, workshopov, súťaží, stretával sa s kolegami z oboru, čítal publikácie, knižky, články, skúšal tréningové metódy, atď. Preto ak chcete začať trénovať bezpečne a účelne navštívte podobne ako doktora, dobrého osobného trénera.

2. Veľké moderné fitness centrum a veľké svaly nemusia vždy znamenať dobrého trénera. Mnohí chalani venujú čas sebe a svojmu vizuálu miesto toho aby študovali tréningové metódy, zúčastnovali sa školení a pod. Nie všetko čo platí na nich bude platiť aj na Vás. Každý z nás má svoje silné, slabé stránky, trénovanosť, vek a pod. Je hlúposť aby ste trénovali to isté len preto, že to cvičí Váš tréner.

3. Osobný tréner znamená osobný, nie masový. Keď chce tréner viesť osobný tréning venuje sa jednej, maximálne dvom osobám naraz a nie ôsmim. Od toho sú tu skupinové tréningy. Ako môže vrať do úvahy tréner Vašu individualitu (vek, pohyb. obmedzenia, rozne ciele,..) a periodizovat trening.Platite si za privátnu službu a individuálne tréningy, neuspokojte sa s niečím menej. 

4. Vysoká škola nezaručuje dobrého trénera. Skúsenosti, prax, samoštúdium, zapálenie, prístup, spokojnosť klientov je často krát lepším ukazovateľom.

5. Dobrý tréner zo seba nerobí “vševeda” a keď si v niečom nie je istý odporučí Vám niekoho, kto danej oblasti rozumie lepšie a je pre Váš tip tréningu vhodnejší.

6. Už neplatí “ No pain no gain” ale “No brain no gain”. Trénujte s rozumom, nechajte si pripraviť tréningový plán na mieru a nesnažte sa trénovať podľa iných. Je veľký rozdiel medzi “knowledge” a “experience”. Vložte sa do rúk niekomu kto má skúsenosti a vedomosti zároveň.

7. Kým začnete trénovať a tréner si s Vami neprejde Váš zdravotný stav, nepozná tréningový, či biologický vek, zranenia, pohybové obmedzenia atď. nie je to v poriadku. Prvý tréning by mal byť ako prvý deň v práci, mali by ste sa spoznať, mal by Vám ukázať kde, čo a ako chodí, konzultovať s Vami Váš stav a tak si preveriť vaše pohybové schopnosti či vlastnosti.

8. Zaujímajte sa o to koľko klientov daný tréner má a ako dlho trénuje, tento pomer Vám veľa naznačí. Tiež si všimnite klientelu, či sa jedná len o ženy, prípadne len chlapov alebo je klientela pestrá a s rôznymi cieľmi. Taktiež vek trénerovych klientov je často dobrým ukazovateľom.

9. Ak sa osobný tréner nevzdeláva, nezúčastnuje sa diskusíí s inými trénermi a komunitou, sám netrénoval a netrénuje to čo učí, samoštúdium mu nič nehovorí, niekde bude asi problém. Nemôže od vás chcieť to čo on sám nerobil alebo nerobí.

10. Všmnite si trénerov prístup, mal by mať trpezlivosť, ak niečo nevie vysvetliť je to najmä jeho vina, pravdepodobne málo skúseností. Nemal by po Vás kričať a “pushovať” den čo deň. Mal by pristupovať k kvalite tréningu a nie k objemu a kvantite nadvýhaných kíl a pod.

11. Keď ide o odporúčania a sťažnosti na daného trénera zrátajte si dve a dve, napr. kto Vám ich dáva. Ak človek ktorý Vám odporúča trénera pravidelne vynecháva tréningy, neriadi sa radami trénera, príp. vychvaľuje niekoho za to, že aj od ostatných z fitka počul, že u neho cvičia a vidí ako ich deň čo deň hecuje a oni skáču a makajú a drtia činky nemusí to hneď znmaneať, že to je dobrý tréner.

12. Hecovať, kričať a vymýšlať cviky na “krásu videa čo tréner natočí ako promo” prípadne napísať taký tréning a tréningový plán po ktorom viac nevstanete vie zrejme každý. Hovoríme o tzv. tréningoch pre oko diváka a s malým prínosom pre daného klienta. Radíme vyvarovať sa takýmto trénerom a tréningom. Verte, či neverte, tréning musí mať systém a tréner Vám ho nemôže len tak vymýšlať z hlavy. Mal by mať pre Vás pripravený tréningový plán na mieru, však si za to platíte.

13. Výsledky hovoria za všetko, posúvate sa dopredu, trénujete bez bolesti, váhy sa zvyšujú, technika sa zlepšuje, prebieha redukcia tuku, prípadne naberáte svalovú hmotu a tak podobne. Po 3 mesiacoch musia prísť aspoň nejaké výsledky, ak nechodia bude niekde problém. Ak robíte všetko čo Vám tréner radí, zrejme ten problém bude on.

14. Pýtajte sa osobného trénera na výživu a výživové poradenstvo (optimálne stravovanie, doplnky výživy,..) alebo regeneráciu (masáže, spánok,..) a iné veci, ktoré Vás zaujimajú, uvidíte ako zareaguje. Ak nemá problém si s Vami k tomu na pár minút sadnúť a vysvetliť, ste na dobrej ceste. Nuž, ak Vám povie, že za 50 eur Vám urobí jedálniček bude to zlé znamenie.

15. Tréner by mal byť coachom, zaujímať sa o Vás, poznať Vaše zrannenia a Vašu povahu. Keď je zle, podporiť Vás, stretnúť sa aj mimo tréningu a motivovať. Pristupovať v prvom rade ako k človeku a nie len klientovi. Mali by ste mať dobrý pocit z osobných tréningov i z osobného trénera.

 

Autorom článku : osobný tréner z Banskej Bystrice

 

15 právd o osobných tréneroch