Centrum Funkčného tréningu novinky
Content

Novinky

Rozširujeme Naše rady o nového trénera. Pribudli nové termíny pre Vašu spokojnosť. V cene individuálnych tréningov vstup, telesná analýza, test pohybového aparátu, diagnostika, konzultácia, stravovanie. 

Ako spoznať dobrého osobného trénera ?!

Osobný tréner Banská Bystrica ?

1. Informácie
Pred samotnými tréningami s osobným trénerom je dôležité prejsť konzultáciou. Tréner by mal poznať Vaše ciele, prípadne zranenia, obmedzenia, tréningový vek, biologický vek, taktiež denný režim, spánok, stravovacie návyky, prácu, zvyky, čím pokročilejší je klient, tým viac informácií je potrebných.

2. Úvodné testovanie
Osobný tréner by si mal byť istý, že každý pohyb, ktorý sa učíte vykonávať, prípadne už vykonávate je bezpečný. Mal by poznať Vaše obmedzenia v pohybe a taktiež oblasti, kde máte skrátené svaly, príp. iné disbalancie. Podľa toho by mala byť štrukturovaná rozcvička, cviky na zlepšenie mobility, prípadne naopak, nerobiť isté veci pri hypermobilite. Cielený strečing pred tréningom, po tréningu, používanie foam roller a automasáže. Ak ich tréner dobre naplánuje, každý váš skrátený sval môže získať na flexibilite 30-40%. To oceníte pri všetkom, či už je to len zohnutie sa po niečo alebo beh, prípadne iná činnosť či pohyb. Nehovoriac o tom, že ak takéto skrátené svaly máte a tréner na to neprihliada, zahrávate sa so zranením.

3. Individuálny tréningový plán
Ku každému klientovi musí tréner pristupovať individuálne s fokusom na dosiahnutie jeho cieľov. Osobný tréner by mal poznať klientove slabé stránky (skutočných trénerov vidíme učiť nové cviky, venovať sa novým veciam a klientovym slabinám, testujú, vzdelávajú, konzultujú,..). Je dôležité sledovať, či si daný osobný tréner vedie denník tréningov, prípadne si tréningy plánuje alebo ich len na poslednú chvíľu vymýšla, ďalej či sleduje výsledky (váhy, počet opakovaní, vzdialenosť napr. beh, veslovanie) a podľa nich sa i ďalej tréningový plán odvíja. Vkladáme do jeho rúk dôveru, preto by sme sa mali zaujímať o výsledky a o to, či len nerobíme cviky, ktoré dobre vyzerajú na instagrame. Ak tréner nemá v tréningoch systém, váhy nemajú progresívnu krivku, workouty a cviky sa neobmieňajú, 90% tréningu je postavených na BOSU, žiadny skill, drill, mobilita, nemôžeme očakávať plný potenciál výsledkov, ktoré by sa dali správnym tréningovým plánom dosiahnuť. Ak si platíte za individuálny tréning, individuálny tréningový plán je trénerova povinnosť. 

4. Prístup
To čím prechádzate, nové cviky, strečingové cviky, cviky na mobilitu by mal mať Váš osobný tréner za sebou a hovoriť z vlastnej skúsenosti. Každý cvik čo Vás učí, by mal i sám ovládať. Hovoríme o tzv. morálnej autorite. Nemal by mať probém zodpovedať Vaše otázky. Prínosom je, keď Vás vie motivovať, nie vždy je to ľahké. Byť oporou v prípade zranení a podporou, keď to potrebujete. Mal by byť v prvom rade človekom a až tak coachom. Keď hovoríme coachom, myslíme tým aj čas strávený mimo gymu, či fitka. Osobný tréner by mal svojich ľudí vedieť naviesť na optimálny denný režim, radiť im a byť k dispozícii. Mať pozitívny a individuálny prístup ku každému zvlášť. Každý jeden človek je jedinečný a to by mal brať osobný tréner na individuálnych tréningoch do úvahy.

5. Výsledky
Výsledky môžete vidieť na sebe, dobre poznáte svoje ciele a vidíte, či sa k nim približujete. Dobre odvedenú prácu osobného trénera po pár mesiacoch nemôže byť ťažké rozpoznať, či už je to zlepšenie kondície, centimetre dole z pásu alebo lepší rozsah pohybov, nabratie svalovej hmoty. Avšak ak po niekoľkých mesiacoch výsledky len ťažko nachádzate a musíte príliš dlho nad nimi rozmýšlať, niekde bude asi chyba. 

5. Primeranosť a cieľ tréningov
Tréner by mal disponovať dostatočným množstvom informáciami aby vedel správne odhadnúť tréningový plán. Mal by určiť presnú skladbu tréningového týždňa. V ktorý deň sa čomu venujete, svalovým partiiám alebo koncepcii (cardio, sila, hypertrofia). Ešte dôležitejšie je  cielenie tréningov, keď baba nemá cieľ byť skokankou sezóny nevidíme význam v plyometrii 3x do týždňa, prípadne ak má niekto problém so správnou technikou mrtveho ťahu napr. kvôli skráteným hamstringom, tak je hriech trénera skúšať to robiť na BOSU alebo klienta tlačiť do maximálok. Tréningový týždeň má len 7 dní, cvikov je veľa, možností veľké množstvo, preto musia mať tréningy zmysel a systém. Odporúčame priplatiť si za tréningový plán alebo investovať čas i peniaze a nájsť najlepšieho osbného trénera, ktorý Vám osobne bude najviac vyhovovať. Ak ste z Banskej Bystrice, tak tu alebo v blízkom okolí, avšak tréningový plán je dnes už možné zakúpiť i z USA a trénovať podĺa neho.

6. “One to one” or “one to two”
Keď si za tréning platíte, pretože je to individuálny tréning nemal by mať osobný tréner okrem Vás na tréningu ďalších 3-5 ľudí. Keď niekto cvičí s manželkou, prípadne obaja klienti majú totožné ciele, dá sa to spojiť a tréning je na požadovanej úrovni. Avšak traja alebo štyria rôzni klienti, nedaj bože s rozličnými cielmi, tréningovým i biologickým vekom sa nemôžu nazývať individuálnym tréningom, ale cvičeniu v skupine. Skupinové tréningy sú skvelá vec, ale nenazývajme ich individuálnym tréningom s osobným trénerom a individuálnym tréningovým plánom. Sú to Vaše peniaze a dôvera, ktorú vkladáte do rúk osobného trénera, tak vyžadujte maximum.

7. Výživa, regenerácia
Dobrý osobný tréner by mal vedieť poradiť v správnom a optimálnom stravovaní (nevysvetľujte si to pojmom dieta). Jedálniček formou šablóny je podĺa Nášho názoru nezmysel. Každý z nás má iné návyky, denný režim, prácu, príjem, preto je lepšie ľuďom vysvetliť základy optimálnej výživy a pravidelne sa rozprávať o výžive. Príšť na to, čo individuálnemu klientovi vyhovuje rańajkovať, odporučiť nápady na obedy, poradiť pri večeriach. V skratke : nepodať klientovi šablónu, ale pokúsiť sa ho naučiť ako postupovať v optimálnom stravovaní. Ak nemá osobný tréner záujem podeliť sa s vami o tieto informácie, je to chyba. Osobný tréner by mal dbať na to aby ste prišli na tréning oddýchnutý, prípadne maximalizoval efektivitu vašich spoločných tréningov. Preto okrem stravy by vás mal zoznámiť i s regeneráciou. Poradiť rôzne spôsoby ako regenerovať a kedy regenerovať. Spôsobov je mnoho, či už naučiť Vás foam rollingu, odporučiť maséra alebo iné formy regenrácie a oddychu.

Autorom článku je osobný tréner z Banskej Bystrice

Ako spoznať dobrého osobného trénera ?!