Ako spoznať dobrého osobného trénera

1. Informácie

Bez konzultácie to nejde

Venuje vám tréner pozornosť od prvého stretnutia ? Základom pre dobre vykonanú prácu každého trénera je dostatok informácií. Tréner by mal poznať váš zdravotný stav a urobiť dôkladnú anamnézu pred začatím tréningového procesu. Odporúča sa telesná analýza prostredníctvom "inBody" alebo "Tanita" prístrojov, ktoré mapujú vašu kompozíciu a analyzujú stav metabolizmu. Ďalej sa odporúča diagnostika pohybového aparátu, "screening" pohybových vzorcov. Ako ste na tom s držaním tela, rovnováhou, hľadajú  sa pohybové obmedzenia, skrátené svaly, či šlachy a bolesť pri rozličných elementárnych cvikoch. Všetky získané údaje by mali byť reflektované pri tvorbe tréningového plánu. Spozornite, ak si tréner informácie nezapisuje, nevytvorí vám tréningový denník, či klientskú zložku. 

2. Individuálny tréningový plán

Buďte náročný

Individuálne tréningy sa spravidla spájajú s väčšou investíciou a nákladmi, ktoré bude potrebné vynaložiť. Preto by ste mali byť náročný a požadovať od trénerov tréningový plán na mieru s optikou na vaše ciele a pri zohľadnení všetkých obmedzení a preferencií. Ďalším atribútom je periodizácia tréningového plánu, každý dobrý plán má svoje časové ohraničenie. Trénera ste vyhľadali preto, aby ste mali odborný dozor a dostavili sa výsledky. Výsledky vyžadujú progress a progress je úzko spojený s periodizáciou vášho tréningového plánu. Všímajte si, či sa tréningový plán riadi určitými cyklami a zákonitosťami a tréner ho nestrieľa len od pása. Je to váš strávený čas a vaše peniaze, ktoré investujete do tréningov a tréningového centra.

3. Prístup

Viete ako spoznáte priemerného trénera od toho dobrého ?

Je to prístup. Ak trénerovi na svojich zverencoch záleží, snaží sa o pridanú hodnotu. Práve pridaná hodnota je to, čo by ste mali hladať u každého dobrého trénera. Tréner by vám mal venovať plnú pozornosť počas celého tréningu a zodpovedne plánovať tréningy. Každý z klientov je osobitý a má iné preferencie. Tréner by mal zvoliť taký prístup, ktorý vyhovuje danému klientovi a nezovšeobecňovať. Tréningový proces nie je len o tréningových jednotkách, ale o správnom stravovaní, spánku a psychike. Tréner to za vás neodcvičí a ani vám nevidí do chladničky, či hlavy, ale čo môže urobiť je, že to bude s vami konzultovať. S úprimným úmyslom pomôcť vám vyťažiť z tréningov maximum a naplniť vaše ciele.

4. Výsledky

Potrebujete sa správne "naladiť"

Ak sa tréningový plán uberá správnym smerom a vy sa riadite radami trénera očakávajte výsledky. Prvý mesiac až dva by mal byť venovaný "ladeniu" vášho organizmu, denného režimu a postupne by malo vaše telo prechádzať pod väčšiu záťaž. Pamätajte, že tréning je len jedna až dve hodiny vášho času denne a úspech sa ukrýva v tom, ako k tréningovému procesu pristupujete počas tých ďalších 23 hodín. Ak pristupujete k tomu zodpovedne a výsledky sa nedostavia, nebojte sa porozprávať s trénerom a požiadať ho o vysvetlenie. Dobrý tréner by vám mal pomôcť, objednať na krvné testy, prípadne odporučiť laboratórium spánku alebo prehĺbiť anamnézu a konzultovať s vami každý detial. Obzvlášť stravovacie návyky a to, či sa nenachádzate v ťažšom období života, neprechádzate životnými zmenami a nie ste pod stresom.

5. Primeranosť a cieľ tréningov

Vnímajte prístup trénera už od začiatku

Tréner by mal disponovať dostatočným množstvom informácií, aby vedel správne odhadnúť tréningový plán. Mal by určiť presnú skladbu tréningového týždňa. Naprogramovať tréningové jednotky so špecifickým zameraním tak, aby ste mali dostatok času na regeneráciu a obsiahli v danom týždni optimálnu intenzitu a objem. Dôležitý aspekt je cielenie tréningov, či dané cviky a skladba tréningu odzrkadľujú vaše ciele. Bežne to nemáte ako zistiť, keďže ste práve z týchto dôvodov vyhľadali odborníka a chcete mu dôverovať. O to je dôležitejšie spoznať dobrého trénera hneď od začiatku. Tréningový týždeň má len 7 dní, cvikov je veľa, možností neúrekom, preto musia mať tréningy zmysel a systém. Každý šport by mal byť o zábave, tréningy a ich skladba by mali byť záživné. Smiech prispieva k psychickej pohode a optimalizuje hormonálnu rovnováhu :) užívajte si tréningy.

6. “One to one” or “one to two”

Počet klientov na tréningu by mal byť v nepárnom počte, a traja sú už priveľa...

Keď si za tréning platíte, pretože je to individuálny tréning nemal by mať osobný tréner okrem Vás na tréningu ďalších 3-5 ľudí. Keď niekto cvičí s manželkou, prípadne obaja klienti majú totožné ciele, dá sa to spojiť a tréning je na požadovanej úrovni. Avšak traja alebo štyria rôzni klienti s rozličnými cieľmi, skúsenosťami a vekom sa nemôžu nazývať individuálnym tréningom. Skupinové tréningy sú síce skvelá vec, ale nenazývajme ich individuálnym tréningom s osobným trénerom a personalizovaným tréningovým plánom. Sú to Vaše peniaze a dôvera, ktorú vkladáte do rúk osobného trénera, tak vyžadujte maximum. Nič z toho, čo sme spomenuli vyššie by nemalo význam, ak by vám tréner nevenoval plnú pozornosť a venoval sa ďalším 5 ľuďom počas tréningovej hodiny.

 

7. Úroveň

Tréningových centier a trénerov je veľké množstvo. Nespoliehajte sa, že len tréneri z veľkých tréningových centier a fitnescentier vám môžu poskytnúť tie najlepšie služby. Odporučili by sme vám hľadať osobného trénera tak, aby spĺňal vaše preferencie a ciele. Ak je vašim primárnym cieľom schudnúť obráťte sa na človeka, ktorý s tým má skúsenosti, nemusí to byť len kulturista. Ak chcete najmä nabrať svalovú hmotu, vyhľadajte práve toho kulturistu. V prípade, že je vašim cieľom komplexný rozvoj a kondícia navštívte tréningové centrum, ktoré sa primárne nevenuje posilňovacím strojom. Dnes by už nemal byť problém v tom, že absolvujtete konzultačnú hodinu a keď nebudete spokojný, tak s tréningom nezačnete. Každý z nás preferuje niečo iné, niekto vyhľadáva veľké centrá a pozornosť ostatných ľudí, niekto naopak menšie centrá a väčšiu diskrétnosť. Na čo by ste sa však mali zamerať sú body, ktoré sme spomenuli vyššie. Odporúčame vyhľadať tréningové centrá, kde sú všetci tréneri pod jednou značkou a centrum garantuje ich prístup a kvalitu. Pri väčších fitnescentrách sú väčšinou tréneri samostatné jednotky a neriadia sa žiadnymi regulami. Nebojte sa trénerov spýtať na ich dosiahnuté vzdelanie, roky skúseností, certifikáty, či kurzy a podobne. Pri platení tréningov je vhodné, aby si tréningové centrum alebo tréner viedol evidenciu tak, aby nedochádzalo k nezrovnalostiam. Veľké množstvo ľudí dnes platí len kartou, preto by dobrý tréner alebo centrum mali mať k dispozícii platobný terminál. Vystavenie faktúry alebo pokladničného dokladu je ich povinnosťou.

Sme presvedčení, že ak sa spomenutými radami budete aspoň z časti riadiť, predídete sklamaniu a vaše peniaze skončia v správnych rukách. Buďte nároční a vyťažte z tréningov maximum.


Autorom článku je osobný tréner z Banskej Bystrice

Ako spoznať dobrého osobného trénera