Centrum Funkčného tréningu novinky
Content

Novinky

Rozširujeme Naše rady o nového trénera. Pribudli nové termíny pre Vašu spokojnosť. V cene individuálnych tréningov vstup, telesná analýza, test pohybového aparátu, diagnostika, konzultácia, stravovanie. 

Ako by mal vyzerať tréning ?

Ako by mal vyzerať tréning ?

Ak ťa nezaujíma tvoje zdravie, prevencia voči zraneniam, silné telo (naozaj) nie len navonok, rád by si sa zadýchal/a pri bežných činnostiach v živote, nebodaj zranil/a, chceš aby ťa sprevádzali bolesti kĺbov, stuhnutých šliach a skrátených svalov nečítaj ďalej.

Zrejme, keď pokračuješ v čítaní uvedomuješ si, že ten správny tréning by sa nemal skladať len z cvikov, ktorých ortodoxným cieľom je nafúkntie svalov, nezdravej “objemovky” a následnej “rysovačky”. Zrejme ťa už nebaví 60 minút kardia a žiadne výsledky, nehovoriac o skrátencýh svaloch, ktoré ti to môže priniesť a úbytok sily. Zrejme si už pocítil/a, čo je to zranenie a aké je nepríjemné niekoľko týždňov, či mesiacov vypadnúť z tréningu a prísť o dosiaľ nadobudnuté výsledky. Zrejme si uvedomuješ, že tak ako sa naše telo skladá z buniek, vnútorných orgánov, tkanív, šliach, väzov, chrupaviek, svalov atď. tak je dôležité aby tréning pozostával z dynamickej sily, príp. plyometrie, absolútnej sily, hypertrofii, vytrvalostnej sily, funkčných viackĺbových pohybov doplnených o jednokĺbové izolované cvičenia, cvikov na posturálnu vytrvalosť s akcentom na stred tela, metabolické a kondičné cvičenia apelujúc na prevenciu voči kardiovaskulárnym a respiračným (dnešným už civilizačným) ochoreniam. Ak si to neuvedomuješ, pretože sa spoliehaš na trénera, tak pevne veríme, že individuálne tréningy, ktoré si platíš ti to aj prinesú.

Prečo len “nafúknuté” svaly nie sú dobré ?
Tvoj sval zo dňa na deň rastie, tvojim cieľom je hypertrofia, prispôsobil/a si tomu všetko, stravu, doplnky výživy, spánok atp. čo je však večný problém čisto hypertrofického tréningu je absencia posilnenia rôznych abduktorov, stabilizátorov, či flektorov. To môže časom viesť k tomu, že sa človek ľahko zraní pri bežných činnostiach v živote, prípadne pri nejakom kolektívnom športe ako je futbal, volejbal a pod. čo si chceš ísť s priateľmi zahrať. Nehovoriac o zdravotnom dopade, prejedania sa (objemovka) a následných energetických výkyvov pri “rysovačke”. Nikto nehovorí, že sa neoplatí vyzerať dobre, naopak, ale dá sa to i zdravšou, rozumnejšou, z dlhodobého hladiska udržateľnou a efektívnou formou.

Prečo nie je dobrá len kondícia ?
Mnohí maratónci su označovaní za “najviac fit” ľudí sveta, avšak je to veľký omyl. Nikto nehovorí, že beh je zlý, naopak. Dôležité však je si uvedomiť, že kondícia je často krát eqilibrium sily a takýto bežci majú veľa krát problém urobiť bežný cvik akým je kľuk. Nemajú dostatok sily. Spomenuté platí aj pre ľudí, ktorí sa rozhodli chudnúť a zvolili si napr. rotoped a vďaka aeróbnej činnosti rapídne schudli. Svoje konanie mysleli dobre, ale zistili, že po pol roku bicyklovania majú extrémne stuhnuté šlachy, skrátené svaly a ich sila je na bode mrazu. Čo je najlepšia predispozícia k tomu aby sa čoskoro zranili.

Rovnováha
Z uvedeného nám nedá nekonštatovať, že tréning musí byť plánovitý, postavený na skúsenostiach s akcentom na ciele, ktoré máme, ale s uvedomovaním si tela ako celku skladajúc sa z mnohých častí. Nemôžme zabúdať na dôkladné sa rozhýbanie pred tréningom za pomoci špeciálnych cvičení (nie 10 minút na bežiacom páse !) zacielených podľa daného tréningu. V tréningovom týždni musíme myslieť na flexibilitu a silu svalov, pretože tam kde je nerovnováha (skrátený sval) ten druhý sval musí odvádzať viac práce a to vedie k zraneniu. Musíme myslieť na mobilitu, pretože ten kĺb, ktorého rozsah je obmedzený nemôže pracovať tak ako by sme chceli aby pracoval, tým dochádza k nedostatočnej kompresii a to vedie k zápalom. Musíme myslieť na našu kondíciu, keď už nie preto aby sa nám jednoduchšie žilo, tak určite ako prevenciu voči respiračným, kardiovaskulárnym a iným chorobám.

Som presvedčený, že k všetkému by sme mali pristupovať s mierou, ak nie sme vrcholoví športovci, ktorí sa športom živia. Všetkého veľa škodí a našim cieľom by malo byť dosiahnutie rovnováhy v tréningoch a dobrého pocitu zo seba samého/ sebe samej. Zdravého a silného tela a v čo najväčšej miere sa vyhýbať rôznym zraneniam, či chorobám. Vyzerať a cítiť sa ozajstne dobre :-)

Markus

Ako by mal vyzerať tréning ?